12 viktiga tips för att hitta ett jobb snabbt

Många tycker att jobbsökande är en skrämmande uppgift, men med rätt inställning och konsekvent agerande är det möjligt! Genom att följa tipsen i den här artikeln kan du påskynda din sökprocess och hitta ett jobb som verkligen passar dig.

12 steg för att hitta ditt drömjobb

Det räcker inte att bara skapa ett CV och vänta på att jobberbjudandena ska börja rulla in. Det är viktigt att förbereda sig väl inför anställningsprocessen för att uppnå förväntat resultat. Att gå igenom jobbannonser och svara på erbjudanden är ett av de sista stegen i jobbsökandet. Så var ska man börja?

1.Identifiera det önskade jobbet

Innan du skickar in ditt CV är det värt att ställa dig själv några viktiga frågor:

  • Vilken tjänst vill du söka och vilken typ av jobb skulle du passa bäst för? Om en kandidat till exempel siktar på en projektledartjänst bör han eller hon fråga sig själv: ”Vilken typ av projekt är jag mest intresserad av?”. Svaret kan till exempel vara att man föredrar teknik- eller marknadsföringsprojekt, vilket kan hjälpa till att begränsa urvalet av jobb.
  • Föredrar du att arbeta på distans online eller på ett kontor?
  • Hur mobil är du? Har du bil eller behöver du åka kollektivt? Är du beredd att resa till konferenser, utbildningar eller affärsresor?
  • Trivs du med att arbeta i team eller föredrar du att arbeta helt självständigt?

Genom att identifiera dessa viktiga punkter kan du begränsa din sökning och bara fokusera på de erbjudanden som matchar dina preferenser.

2. Utvärdera dina färdigheter

Intressen och färdigheter spelar en viktig roll när du ska välja jobb.

  • Är du analytisk eller tenderar du att tänka kreativt?
  • Vilka områden är du stark inom?
  • Vilka uppgifter kan du utföra?
  • Vilka verktyg och program vet du hur du ska använda?
  • Vilka främmande språk kan du?

Att lista alla dina kompetenser hjälper dig att välja en tjänst som passar din arbetsstil bäst. Det är också viktigt att bedöma dina mjuka färdigheter, t.ex. kommunikationsförmåga, teamledning, stresshantering, förmåga att tala inför publik, förmåga att utföra flera uppgifter samtidigt, iakttagelseförmåga och omdömesförmåga. Detta kommer att hjälpa dig att avgöra vilka roller du kommer att vara mest effektiv i.

3. Sätt upp karriärmål

Innan du ansöker är det viktigt att du definierar dina exakta förväntningar: lönenivå, arbetstider, villighet att arbeta helger eller övertid. Det är också värt att överväga balansen mellan arbete och privatliv för att fatta det mest lämpliga beslutet. På så sätt undviker du besvikelser under intervjun och sparar tid.

4. Förbered ett professionellt CV

Ett bra CV återspeglar dina yrkesmässiga prestationer och presenterar dig i bästa möjliga ljus. Det bör vara professionellt och inte tråkigt för att intressera arbetsgivaren. Vissa delar av ett CV som ibland förbises kan vara avgörande för att du ska lyckas i din jobbsökning.

5. Skriv ett personligt brev

Ett personligt brev är ett komplement till CV:t och kan innehålla viktig information som inte finns med i CV:t. Det kan innehålla din motivation för anställningen och förklara varför du är intresserad av just den här tjänsten. Genom att använda ett personligt brev kan du öka dina chanser att få jobbet.

6. Var aktiv på sociala medier

Gå med i yrkesgrupper på Facebook och håll dig uppdaterad om nyheter i din bransch. Lediga tjänster dyker ofta upp på sociala medier där rekryterare delar med sig av information spontant. Du bör också se till att ha en profil på LinkedIn, där headhunters och arbetsgivare söker efter kandidater.

7. Hör av dig till vänner

Ett effektivt sätt att hitta jobb är att höra av sig till vänner och bekanta. Det är värt att skriva om din jobbsökning på din sociala mediesida. Kanske känner någon till aktuella lediga jobb eller kan rekommendera dig.

8. Skaffa rekommendationer

Positiva referenser från tidigare arbetsgivare, lärare eller praktikhandledare kan vara till stor hjälp. Rekommendationer hjälper till att bygga upp trovärdighet hos rekryteraren, vilket ökar chanserna för en lyckad jobbplacering.

9. Begränsa sökområdet

Vissa människor lägger ut sina CV:n på för många ställen i ett försök att öka sina chanser att få en tjänst. Detta kan dock göra det svårt att förbereda sig för anställningsfasen, till exempel att slutföra uppdrag eller förbereda presentationer. Det är bättre att fokusera på ett begränsat antal lediga jobb och förbereda sig väl inför varje intervju.

10. Håll ett öga på de senaste erbjudandena

Regelbunden bevakning av arbetsmarknaden hjälper dig att hålla dig uppdaterad om de senaste erbjudandena. Genom att ställa in aviseringar på jobbportaler kan du vara den första som får veta om nya möjligheter.

11. Använd olika källor för att söka efter lediga tjänster

Bläddra bland annonser på verifierade portaler, men begränsa dig inte till bara en källa. Genom att använda jobbsamlare, sociala medier och prenumerera på företagsprofiler får du tillgång till alla relevanta erbjudanden.

12. Förbered dig inför intervjun

För en lyckad intervju är det viktigt att du förbereder dig noggrant: sök information om företaget, cheferna och kraven för tjänsten. Det är viktigt att komma ihåg vad du har åstadkommit och att förbereda svar på vanliga frågor från rekryteraren. Vanliga frågor är t.ex: ”Varför vill du arbeta för vårt företag?”, ’Vilka är dina styrkor och svagheter?’ eller ’Var ser du dig själv om fem år?’. Om du förbereder svar på sådana frågor kommer du att känna dig mer självsäker under intervjun och öka dina chanser att lyckas.

Slutsats

Ett stort misstag som många kandidater gör är att inte förbereda sig tillräckligt inför en anställningsintervju. För att lyckas måste du förbereda dig grundligt och vara beredd på olika frågor och situationer. Genom att följa dessa 12 steg kan du avsevärt påskynda din jobbsökningsprocess och hitta den position som är rätt för dig.